سفر - گردشگری - محیط زیست /// دل نوشت ها

۱ مطلب در اسفند ۱۳۹۶ ثبت شده است

ایده ای به شرح ذیل به نظرم رسید که براساس تجربیات قبلی خودم در گردشگری به وجود آمده و به عنوان پاسخ یکی از تمرینهای متمم در درس ارزش آفرینی نیز آن را بازنویسی کرده ام .

۱) کسب و کار مورد نظرتان را به صورت مختصر شرح دهید.

در حال حاضر برای شرکت در تورتفریحی داخل ایران باید به وب سایت یک دفتر خدمات مسافرتی مراجعه و پس از انتخاب پکیج مناسب و واریز وجه پکیج تور ، طبق برنامه دفتر مذکور در محل قرار زمانی و مکانی شروع تور حاضرشده و برنامه تور را استفاده کرد . در اغلب موارد با توجه به هزینه های بالای دفتر آژانس مذکور و شرکتهای واسطه خدماتی و فروش تور (آژانس های همکار دفتر اصلی و حوزه های مختلف برنامه ریزی و اجرای تور از قبیل اقامت ، حمل ونقل ، غذا/نوشیدنی/میان وعده ها ، بازدیدهای متنوع ، تفریحات و سرگرمی ، بیمه ، صنایع دستی ، سوغات و تورلیدرها) قیمت تمام شده به ویژه در مسیرهای شناخته شده خیلی زیاد است و استقبال کمی از سفرهای دسته جمعی می شود . به طور طبیعی باید بستر قانونی این کسب و کار دیجیتالی ( حضورمسئول مدیریت فنی مجوز دار و مجوز بند ب برای شروع پروژه و مجوزهای الف و پ برای فازهای بعدی و شبکه ای از خدمات گردشگری مختلف اجرای تور مورد اشاره دربالا) فراهم شود . از طرفی اگر به جای اینکه گردشگران به سراغ دفاتر خدمات گردشگری بروند (اغلب در مسیرهای شناخته شده در اختیار آژانسهای خاص می باشد) اپلیکیشن دفتر مذکور و با کمک گوشیهای هوشمند به دنبال مشتریان باشد مزایای فراوانی بوجود خواهد آمد . پیشنهاد می شود برای شروع پروژه مسیر کلاسیک گردشگری اصفهان شیراز یزد کاشان با سطح اقتصادی متوسط وتجهیزچند خانه محلی (بوم گردی ) و یا کمپ های فول سرویس برای مشتریان کلان شهرتهران در نظر گرفته شود . در مراحل بعدی مقاصد و شهرها و روستاهای دیگرو سطح لوکس و سفارشات خاص گردشگری قابل اضافه کردن می باشد .

البته بیشتر قسمتهای این ایده و روند در دنیا ازطریق سایتهایی مثل تریپ ادوایزر در حال اجراست و در ایران ازطریق بعضی از دوستان من ازطریق اپلیکیشن و سایتهای بزنیم بیرون و TripBaMa و ایران پلنر و دستریپشن و بعضی سایتهای دیگربه صورت محدود شروع شده و بعضی از خدمات را شامل می شود اما آنچه در نظر من است کل خدمات یک سفردسته جمعی با کمترین قیمت تمام شده و قابل رقابت با تورهای فعلی است .

بدیهی است توجه به اصول اکوتوریسم و توسعه پایدار و مراقبت از جوامع محلی (اقتصادی ، فرهنگی ، زیست محیطی) همیشه باید در درجه اول اهمیت باشد .

بنابرتجربه شخصی ودوستان باتجربه (راهنمایان حرفه ای ایرانگردی) ، محصول این کسب و کار زمانی فراگیر خواهد بود که بستر این اپلیکیشن در دنیای فیزیکی بارها تجربه شده و جواب داده باشد . یعنی ازشروع برنامه تور باید قراردادهای از پیش تنظیم شده با نودهای مختلف مسیر اجرای برنامه بسته شده و کل مسیر قابلیت پشتیبانی 24 ساعته داشته باشد . (مالکان انواع اتوبوس بین شهری ،‌وسایل حمل و نقل درون شهری ، وانت بارها و وسایل مسیرهای کوهستانی و صعب العبور ، غذاخوری ها و اقامتگاههای سنتی و بوم گردی ، قراردادهای تخفیف کلی در ورودی های جاذبه ها و فروشگاههای صنایع دستی و سوغات محلی ،‌ شرکتهای بیمه آنلاین و کم هزینه ، تورلیدرهای محلی با قراردادهای بلندمدت و کم هزینه) و این مهم بوسیله افرادی (راهنمایان گردشگری) قابل اجراست که مسیر اجرای تور را بارها تجربه کرده اند و بعد از دریافت مدرک مدیریت فنی گردشگری قابلیت طراحی و ابلاغ پکیج تور را دارند .

2) بگویید که به نظر شما ، ارزشی که این کسب و کار ایجاد می‌کند چیست؟ چه ارزشی را که قبلاً نبوده است خلق خواهد کرد؟

کاهش قیمت تمام شده تور ، تجربه تورهای با جاذبه های متنوع برای سلیقه ها و درآمدهای مختلف ، توسعه کمی و کیفی خدمات گردشگری ، بسترسازی برای اجرای تور با مقاصد کمترشناخته شده ، ارتقای فرهنگ گردشگری در کشور ، گرایش مردم به تورهای متنوع و باکیفیت داخلی به جای تورهای تکراری و خسته کننده کشورهای همسایه وجایگزینی ایرانگردی متنوع وخاطره ساز به جای سفرهای خسته کننده و پرترافیک شمال گردی

3) این کسب و کار را در چه صنعتی طبقه بندی می‌کنید؟

در حوزه خدمات آنلاین صنعت گردشگری

4) بازارهای هدف، بازارهای بالقوه و بازارهای آماده آن را شرح دهید.

بازار بالقوه : تمام مردم دنیا و ایرانیانی که ایرانگردی را دوست دارند .

بازارآماده : ایرانگردان سراسر دنیا ومردم شهرنشین استان های مختلف که که سفردسته جمعی و اقتصادی را ترجیح می دهند البته در فازهای بعدی پروژه ، پکیج گردشگری برای یک خانواده و با سطوح درآمدی مختلف قابل اجراست .

بازارهدف : تمامی مشتریان خارجی و داخلی فعلی آژانس ها و موسسات خدمات گردشگری به تفکیک هر شهر- شروع از تهران

5) بازار این فعالیت را – بر اساس معیارهای ارزیابی بازار که در درس‌ها خوانده‌ایم – تحلیل کنید یا حدس بزنید.

میزان ضرورت محصول :

دنیای دیجیتال با حضور نسل های مختلف گوشی های هوشمند درحال گسترش بوده و استفاده از خدمات متنوع این بسترجدید کسب وکار در دستور کاربسیاری از صاحبان کسب و کار سنتی در دنیا و در ادامه در ایران است . تجربه تحولی که اسنپ در حمل و نقل درون شهری بوجود آورده است با وجود تمامی مشکلات و اصطکاک های بوجود آمده شاهد این مدعاست . بنابراین گردشگری همراه با تکنولوژی بسیار ضروری و مقرون به صرفه بوده و گردشگری را در سطح کشور توزیع خواهد کرد .

اندازه‌ی بازار :

بر اساس گستردگی مشتریان گوشی های هوشمند در شهرهای مختلف و در مراحل و فازهای مختلف پروژه اندازه بازارهدف تعیین و قابل توسعه است .

محدوده قیمت قابل عرضه :

ازسفرهای یک روزه 50000 تومانی کاشان گردی تا سفرهای چند روزه چند صدهزارتومانی برای ایام تعطیلات چند روزه و براساس خدمات مدنظر مشتریان قابل عرضه است . این پروژه زمانی قابل دفاع تر است که چندین اتوبوس با هم به یک مقصد اعزام شوند .

هزینه جذب مشتری یا ایجاد یک مشتری جدید :

در گردشگری دیجیتال مشابه سایرفعالیتهای خدماتی دیجیتال هزینه جذب مشتری فعلی و ایجاد مشتری جدیدی براساس کیفیت خدمات و تبلیغات دهان به دهان کاهش یافته و تغییر پذیراست .

هزینه رساندن محصول یا خدمت به دست مشتری :

به نظرم این هزینه صفراست .

منحصر به فرد بودن محصول :

به نظرم هر شرکتی که زودتر وارد این فضا شده و این کسب و کار را شروع کرده و مراحل ثبت مالکیت معنوی را به دقت و به درستی طی کند منحصر به فرد خواهد بود همچنان که تریپ ادوایزر رقیب جدی ندارد .

سرعت عرضه محصول یا خدمت جدید به بازار :

با توجه به گستردگی خدمات گردشگری و امکان تغییر جزئی در برنامه و تولید یک محصول جدید ، سرعت عرضه خدمت جدید در این کسب و کار بالاست و یک مزیت رقابتی فوق العاده را برای این خدمت بوجود می آورد .

سرمایه گذاری اولیه :

چون ضوروتی ندارد بستر فیزیکی اجرای برنامه درشروع پروژه در اختیارصاحب اپلیکیشن باشد هزینه جذب و یا ایجاد بسیارفقط هزینه تولید اپلیکیشن است .

پتانسیل عرضه محصولات وابسته :‌

یکی از دوستان عزیزم از طریق فیس بوک و وب سایت http://seeyouiniran.org/ مردم دنیا را برای دیدن ایران دعوت و ترغیب کرد و این روزها هاستل بسیار زیبا و دوست داشتنی کوژین را نیزبا همراهی دوستان درجه یک مثل خودش اداره کرده و خدمات اقامت و کافی شاپ نیز ارائه می کند . این روند در مورد خدمات اقامت ،غذا وحمل و نقل برای شرکت پیشنهاد شده نیز قابل تصور و اجراست .

مدت زمان زنده ماندن محصول :

با توجه به امکان ارتقای اپلیکیشن پروژه بر پایه تغییرات تکنولوژی (سخت افزار و نرم افزار) ، محصول این پروژه در بلند مدت قابل بهره برداری و فعالیت خواهد بود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۶ ، ۱۱:۵۸
رسول فتح پور