سفر - گردشگری - محیط زیست /// دل نوشت ها

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

این روزها در تلاطم کارهای خودم ،خانواده ام و پدرم بعضی اوقات کمی خسته و کسل می شده ا م . یکی از میکرواکشن های مفیدی که برای بازسازی و حفظ شادابی ذهن من همیشه تاثیر قابل ملاحظه ای دارد گوش کردن به موسیقی است . به ویژه فایل راز گل آفتابگردان با صدای دوست و معلم عزیزم محمد رضا شعبانعلی آرامش و انرژی عجیبی را برایم به ارمغان می آورد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۶ ، ۰۷:۳۵
رسول فتح پور

پیش نوشت 1 : عطف به مطلب قبلی در مورد خصوصیات فرهنگی اقوام ایران زمین ، تنوع قابل ملاحظه در پوشش و موسیقی کوه نشینان و کویرنشینان این سرزمین ، میراثی کم نظیر و جالب توجه است .

پیش نوشت 2 : آنچه در این پستها نوشته می شود یک نظریه قطعی و علمی نیست بلکه دستنوشته های یک دانشجوی گردشگری و میراث فرهنگی است .

اصل مطلب : جالب است که پوشاک مردان و زنان اقلیم کوهستانی چند لایه و ضخیم از الیاف گرم همراه با رنگهای گرم و تیره مثل مشکی ، سرخ ، سبز بوده و در ساختار اجتماعی ایل ، قبیله و اجتماع مربوطه مثل خان ، کدخدا و سرپرست یک تیره یا خانوار کاملا متفاوت است . موسیقی این مردمان نیز سازهای سرنا و دهل و آهنگهای شاد و حماسی و پرشور بوده و روحیه برون گرای این مردم را تداعی می کند . اما پوشاک مردان و زنان اقلیم کویری بسیار ساده و سبک با الیاف نازک و رنگهای روشن و خنک مثل سفید ، کرم روشن ، آبی روشن بوده و تفاوت سطوح ساختاری کمتری دیده می شود . همچنین ساز دوتار و سه تار و موسیقی با ریتم آرامتر ، روحیه مردم درونگرا و سازگار و فوق العاده مهربان این اقلیم را بیشتر یادآوری می کند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۶ ، ۱۲:۳۷
رسول فتح پور