سفر - گردشگری - محیط زیست /// دل نوشت ها

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

پیش نوشت صفر : انتخاب عنوان این پست برای خودم هم شفاف و در دسترس نبود اما به نظرم می رسد با توضیحاتی که می نویسم سعی می کنم ارزش آن را بیشتر و واقعی تر نشان دهم .

پیش نوشت یک : این چند خط را ثبت می کنم تا تعهدی برای من باشد برای اینکه با بررسی دقیق تر این پست را کامل کنم .

اصل ماجرا : به نظرم یکی از وظایف مهم هر شخصی در حوزه شناخت آداب و رسوم و فرهنگ و نیز ادیان نیاکان هر کشوری ، مثل ایرانیان باستان حین معرفی و ترویج آنها در حضور گردشگران و علاقمندان ، با هدف ارتقای صحت توضیحات قابل ارائه ، اتکای اطلاعات مذکور به اسناد تاریخی است . به ویژه اگر یک راهنمای گردشگری دراین موقعیت باشد .

اخیرا در چند جلسه که با تعدای از اساتید باستانشناسی و تاریخ داشتم از چند نفر شنیدم که برای بعضی از شخصیتها و آداب و رسوم مهم باستانیان ایران و جهان اسناد تاریخی علمی و قابل تایید در حوزه دانشگاهی وجود ندارد و موارد مذکور با اتکا به باورهای مذهبی و اعتقادی مثل آیات و روایات و نقل قولهای بزرگان بررسی و معرفی می شوند . به عنوان مثال در مورد پیامبران بزرگی مثل حضرت موسی و حضرت عیسی شواهد تاریخی مورد اشاره وجود ندارد .

ادامه دارد ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۲۴
رسول فتح پور

یکی از دروس آموزشی مهم برای هر تورلیدری ، زبان تخصصی گردشگری است . در این راستا کتابی نیز به زبان انگلیسی به عنوان منبع آزمون جامع راهنمایان گردشگری در نظر گرفته شده است . نکته جالب اینکه در بعضی آموزشگاههای معتبر این حوزه ، کتاب مذکور کنار گذاشته شده و آموزش با سلیقه های متفاوت و براساس تجربیات و ترجیحات اساتید مختلف برگزار می شود .

به نظر می رسد با توجه به اختلاف قابل ملاحظه تعداد افراد دارای کارت رسمی راهنمای گردشگری و افراد مسلط به زبان انگلیسی و یا یکی از زبانهای رایج بین المللی ، کیفیت این سبک برنامه ریزی و اجرای آموزش زبان تخصصی گردشگری مناسب نبوده و لازم است تجدید نظری جدی صورت پذیرد . البته اخیرا بعضی از موسسات آموزش زبان انگلیسی ، این حوزه تخصصی را نیز در دستور کار خود قرار داده و دوره هایی را تعریف و برگزار می کنند .

پیشنهاد من این است که دوستان شاغل در این حوزه از تجربیات ارزنده کشورهای پیشرو مثل فرانسه و اسپانیا و مالزی و چین و نیز موسسات معتبر آموزش زبان مثل آکسفورد و لانگمن برای برنامه ریزی و اجرای دوره های کاربردی و اثر بخش بهره برده و خود نیز در این مسیر منفعت بیشتری داشته باشند .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۰۸:۴۲
رسول فتح پور

همانطوری که در نوشته های قبلی نیز مورد اشاره قرار گرفته است ، به بهانه حضور در دوره آموزشی راهنمایان گردشگری (تورلیدری فرهنگی) در حال مطالعه رفتارشناسی ایرانیان و شناخت فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف کشور عزیزم هستم .

یکی از خصوصیات بارز اکثریت قریب به اتفاق اقوام ایرانی شاد بودن و شادی بخشی در تمام شئونات زندگی شخصی و شغلی است و در این راستا موسیقی ها و سازهایی که نوای شادی را در زندگی کشاورزی (یکجا نشینی) و دامپروری (کوچ رو) از دوره پیش از تاریخ تا دوره تاریخ معاصر برای ایرانیان به ارمغان آورده اند تنوع و کیفیت قابل ملاحظه دارند . البته این برداشت و نظر شخصی اینجانب براساس مطالعات محدود فعلی و پاسخ پرسشهایی از اساتید مرتبط می باشد . جالب است که برای مواجه با مخاطرات طبیعی مثل کم آبی نیز نیایشها با موسیقی شاد همراه بوده و این مفهوم در اسطوره های مربوطه نیز دیده میشود .

در تقویم زرتشتی در طول سال روزهای مختلفی مثل جشن مهرگان و نوروز وجود دارد که علت وجود آنها شادمانی و شادکامی مردمان می باشد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۵۵
رسول فتح پور

دی ماه 1395 در قالب یک فایل صوتی ازسری گفتگوها در رادیو مذاکره ، 4 دوست حرفه ای نکاتی را با مفهومی نزدیک به تدوین برنامه توسعه شخصی در محیط کسب و کار مطرح کرده اند و من نیز مانند سایر دوستان متممی سعی نموده ام تعدادی از آنها را در محیط کار فعلی خود که سازمانی بزرگ و دولتی است بکارگیرم .

در این راستا بازخوردهایی که از بکار گرفتن توصیه های مذکور گرفته ام در این پست می نویسم تا علاوه بر یادگیری بیشتر برای خودم ،احتمالا برای خوانندگان نیز مفید واقع شود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۶ ، ۰۸:۴۷
رسول فتح پور
از معلم بزرگوارم محمدرضاشعبانعلی در خبرنامه هفتگی متمم امروز این جملات زیبا را خواندم و حیفم آمد این وبلاگ را با این کلمات زیبا تزیین نکنم :

 

"هر انسان یک سفر است.
سفری که با تولد آغاز میشود
و با مرگ پایان می پذیرد.
هیچ دو سفری مشابه و یکسان نیستند.
فقط گاهی،
مسیر ما با مسیر دیگری تلاقی میکند؛
لحظاتی که فکر میکنیم فکر و احساس و تجربه مان با دیگری شبیه و نزدیک است.

در این لحظات باید برای محبت کردن و دوست داشتن شتاب کرد.
نقاط تلاقی سفرهای منحصر بفرد زندگی، به ندرت طولانی میشوند.

                                                                                                  محمدرضا شعبانعلی    "

به نظرم ارتباط خیلی نزدیکی بین رفتارانسان در سفر و زندگی وجود دارد و سفر زندگی یک ترکیب مفهومی کامل است . در فرهنگ انسانهای موفق نیزاین نکته بارها مورد توجه قرار گرفته است که برای رسیدن به موفقیتهای بیشتر ، توجه به لحظات برخورد با یک دوست و هم فکر بسیار مهم است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۶ ، ۲۱:۵۹
رسول فتح پور

یکی از لذت بخش ترین سفرهایی که به عنوان بک پکر و هیچهایکر در سال 95 تجربه کردم ، سفر به شهرهای یاسوج و سی سخت با مردمانی مهربان و طبیعتی فوق العاده زیبا بود . در این سفر هم تجربیات جالبی را بدست آوردم و با مردم مهربان این دیار دوست تر شدم . به نظرم در ایران کمتر جایی شبیه آش فروشی های یاسوج می توان یافت . هم باکیفیت است هم قیمتش مناسب می باشد .

این دو عکس را به یادگار آن سفر اینجا ثبت می کنم .






۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۰۷
رسول فتح پور

در شروع سال95 فرصتی پیش آمد تا بک پکری و هیچهایک را در سفری به سرزمین کم نظیر بلوچها - استان سیستان و بلوچستان - تجربه کنم . در پایان این زندگی متفاوت چند روزه پیامی را به منظور قدردانی از دوستان جدید و عزیزم برایشان فرستادم که در اینجا آن را تکرار می کنم :

" بسیار خرسندم که در نوروز 1395 این فرصت را یافتم که در میان عزیزان هموطن بلوچی ام در استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهرهای ایرانشهر،سرباز،چابهار و زرآباد چند روزی را زندگی کنم و دنیایی متفاوت را در کنار بلوچ ببینم . اما از نظر من بلوچ یعنی چه ؟

بلوچ یعنی اعتماد،محبت،حمایت و رفاقت و در یک کلام بلوچ یعنی خانواده یعنی امنیت کامل . برای تمامی هموطنان عزیزم آرزو می کنم که حداقل یکبار این نوع زندگی را حتی برای چند روز تجربه کنند و گرما و محبت را در زندگی آتی خود چند برابر نمایند .

بر خود واجب می دانم که صمیمانه و تمام قد از تک تک بزرگوارانی که به من برای ساختن این تجربه کمک کرده اند تشکر و قدردانی کنم .

به امید تکرار این تجربه

ارادتمند همیشگی بلوچ - رسول "

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۲۵
رسول فتح پور

تولید و انتشار محتوای ناب فارسی بر روی وب در دستور کار بسیاری از کسب و کارها بوده و به تبع آن در حوزه گردشگری نیز این نیاز به شدت مورد توجه است . این روزها در کنار دوست عزیزم اشکان بروج که یکی از مدرسین و پایه گذاران مفاهیم گردشگری الکترونیک در کشور است در حال تمرین و یادگیری برای تقویت این وبلاگ و در نهایت تولید محتوای مفید برای خودم و سایرین هستم . امیدوارم خیلی زود اولین مقاله و مطلب مرتبط را بعد از تایید این دوستان حرفه ای منتشر کنم .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۰۴
رسول فتح پور