سفر - گردشگری - محیط زیست /// دل نوشت ها

پیش نوشت 1 : عطف به مطلب قبلی در مورد خصوصیات فرهنگی اقوام ایران زمین ، تنوع قابل ملاحظه در پوشش و موسیقی کوه نشینان و کویرنشینان این سرزمین ، میراثی کم نظیر و جالب توجه است .

پیش نوشت 2 : آنچه در این پستها نوشته می شود یک نظریه قطعی و علمی نیست بلکه دستنوشته های یک دانشجوی گردشگری و میراث فرهنگی است .

اصل مطلب : جالب است که پوشاک مردان و زنان اقلیم کوهستانی چند لایه و ضخیم از الیاف گرم همراه با رنگهای گرم و تیره مثل مشکی ، سرخ ، سبز بوده و در ساختار اجتماعی ایل ، قبیله و اجتماع مربوطه مثل خان ، کدخدا و سرپرست یک تیره یا خانوار کاملا متفاوت است . موسیقی این مردمان نیز سازهای سرنا و دهل و آهنگهای شاد و حماسی و پرشور بوده و روحیه برون گرای این مردم را تداعی می کند . اما پوشاک مردان و زنان اقلیم کویری بسیار ساده و سبک با الیاف نازک و رنگهای روشن و خنک مثل سفید ، کرم روشن ، آبی روشن بوده و تفاوت سطوح ساختاری کمتری دیده می شود . همچنین ساز دوتار و سه تار و موسیقی با ریتم آرامتر ، روحیه مردم درونگرا و سازگار و فوق العاده مهربان این اقلیم را بیشتر یادآوری می کند .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۸
رسول فتح پور

موسیقی

پوشاک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی